Páginas

Destacados

Se Roban un Picasso en Colombia


 "Yo mismo vi el Picasso en la mañana, al mediodía, a las cuatro de la tarde, pero cuando fui a apagar las luces del museo, ya no estaba”, recordó Hernández, director del museo.


“El Museo Negret funciona sin presupuesto fijo. La casa se está cayendo y ha tenido un abandono progresivo, así que cuando se robaron el Picasso no había cámaras y sólo un vigilante”, explicó.


Aunque no se trata de una de las obras más importantes o conocidas de Picasso y según Hernández estaba deteriorada, el hecho de que un grabado de un artista de talla mundial haya sido robado en Colombia no deja de ser significativo.


Además, vuelve a poner sobre la mesa cómo distintos países de América Latina son víctimas de hurtos relacionados con el arte y la propiedad cultural, una empresa criminal que genera pérdidas globales estimadas de hasta US$ 6.000 millones al año, según el FBI."


Abajo otros cuadros de Picasso que han sido robados







    Viva el Arte de Cabusri> América Latina y el robo de obras de arte | BBC Mundo |

The art of Oleg Tistol


Oleg Tistol
"The art of Oleg Tistol (paintings, large-scale installations, photos, sculptures, and art objects) has always been in the center of the artistic process, what is illustrated by his regular participation in the international art events. Tistol's art, which emerged at the edge of the Soviet and post-Soviet epochs, combined both a critique of Soviet culture with re-evaluation of its clichés, as well as the vital, joyful, and playful atmosphere, which largely defined the appeal of the “Ukrainian new wave”. 


Combining in his works the national and soviet symbols, myths and utopias he discovered for himself the notion of simulacrum — a copy with no original. Such a paradoxical self-sustainability of propaganda as substitution for the non-existing items unexpectedly unites propaganda with pop-art. Tistol was primarily interested in its formal aesthetic aspects - stencil plates, color back-ups, smoothly painted surfaces."


In 1984, Oleg Tistol began to work on the project “Ukrainian Money”. The project was in progress until 2001 (at the beginning of the 1990s, Mykola Matsenko joined in). In this project, Tistol moved from small drawings and etchings to big panel paintings and large-scale installations. 


In Tistol's project money appears as a cultural and symbolic category, which not only marks the history of national independence (in 1918, the design for Ukrainian “karbovantsy” was developed by such famous artists as Heorhiy Narbut, Mikhail Boichuk, and Alexander Bogomazov), but also anticipates and reflects the main characteristic of contemporary Ukrainian reality. 


Combining in this project Ukrainian “historical brands”, such as the legendary Roxelana, Cossack horsemen, hetmans, and pseudo-baroque décor read through the Soviet aesthetics of stencil plates and clichés, the artist introduced the phantoms of national mythology into the explicitly of “marked spaces” of today’s market.









Ai Weiwei ordered to pay tax bill

Ai Weiwei
Beijing police released Ai Weiwei  in June, citing his ill health, good attitude in confessing his crimes and willingness to repay back taxes he had evaded.


But the 54-year-old told the Guardian he did not owe the money and would challenge the demand, adding: "It's a game they play all the time … They needed an excuse to take me away for 81 days."


Ai's family and supporters always believed his detention was in retaliation for his social and political activism. During his interrogations, Ai was questioned about issues such as subversion of state power rather than his accounts.


Ai said the authorities told him the tax was owed by Fake, the company that handled his affairs but was legally registered by his wife.


"I am a designer for the company; I am not the legal representative, nor the manager," he said. "I never signed papers or made a deal or transferred money – I was nothing to do with the accounting. They said I was the 'actual controlling person' of the company."









   

Degas y Picasso en Nueva York


" En la mayor subasta neoyorquina de la temporada de otoño se puede adquirir una de las famosas bailarinas de Degas por un valor entre 25 y 35 millones de dólares.


También la escultura Femme de Venise VII, realizada por Giacometti en 1957, cuyo precio estimado oscila entre los 10 y 15 millones.


De Picasso aparece en el catálogo la pintura Femme endormie, en la que inmortalizó a su amante y musa Marie-Thérése Walter, poco después que descubriera que estaba embarazada. La pieza, que data de 1935, estará disponible entre los 12 y 18 millones."






   
Viva el arte de Cabusri> Obras de Degas y Picasso a subasta en Nueva York:

Picasso como pretexto


Manolo Valdés

"Manolo Valdés. Picasso como pretexto es el nombre que el artista valenciano, histórico miembro del Equipo Crónica junto a Rafael Solbes y Juan Antonio Toledo en la Fundación Picasso, ha dado a este tributo, en el que reúne una selección de 54 piezas realizadas entre 2000 y 2011 que dan prueba de cómo Picasso es un punto de referencia en su obra sobre los más diversos soportes: escultura, grabado, collage y pintura.


De las cinco esculturas, realizadas en un material distinto cada una de ellas (cartón, madera, mármol blanco, pizarra negra y madera de quebracho), resalta la monumental Máscara, así como Mesas con máscaras 2009-2011, de su más reciente producción."


La exposición, abierta hasta el 12 de febrero, muestra también 33 obras gráficas con la técnica de monotipo sobre papel. Algunas de estas obras, como las pinturas que retratan a Jacqueline, última esposa de Picasso, se van a ver por primera vez en esta exposición, ya que son obras que Valdés ha terminado recientemente en Nueva York inspirándose en los retratos que Picasso realizó en su día a su última compañera y teniendo en mente que el destino inmediato de estas pinturas era esta exposición en Málaga.





Jacqueline (interior)


    Viva el arte de Cabusri>Manolo Valdés recrea a Picasso ·

"Salvator Mundi" disclosed

The exciting discovery of a Leonardo's masterpiece hidden under a crust bought for few pounds, and brought to the light with an extraordinary restoration's job.






   

Seguidores del Arte